Nutrition

Powered by Get Flexible

A healthy outside, starts from the inside!

Fitshe eiwitshakes

Shake it baby!

De vraag die menig (startende) of onwetende sporter heeft is, waarom worden er zoveel eiwitshakes gedronken voor of na een workout? Waar zijn die eiwitten eigenlijk goed voor?

Waarom eiwitten?
Ons lichaam heeft voedingsstoffen nodig voor energie, herstel en om de processen in ons lichaam goed werkend te houden. Tijdens een workout brengen we “schade” toe aan ons lichaam. En die “schade” is nodig, want hierdoor boeken we vooruitgang, we worden sterker, sneller of houden een workout langer vol.

Dit betekent wel dat we moeten zorgen dat ons lichaam voldoende en nog belangrijker, de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt om te herstellen. Eiwit is essentieel als het gaat om het herstellen en opbouwen van spieren.
Hoeveel eiwitten heb je nodig?

  • niet sporter 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht;
  • duursporter 1,2-1,4 gram per kilo lichaamsgewicht;
  • krachtsporter 1,8-2 gram per kilo lichaamsgewicht.

Als we uitgaan van een vrouw, die aan krachttraining doet, 60 kg weegt en spiermassa wil opbouwen. Dan heeft zij per dag 60x 1,9 gram = 114 gram eiwitten nodig. Dat is aardig wat. Zelfs een niet sporter heeft al moeite om de dagelijkse hoeveelheid eiwitten binnen te krijgen, laat staan als je ook nog traint.

Een snelle en makkelijke manier om aan de nodige eiwitten te komen naast je normale voeding, is dus door het innemen van eiwit(proteïne)poeder, bijvoorbeeld in de vorm van een shake. Of door eiwit(proteïne)poeder te verwerken in je ontbijt (een schep door je kwark). Eiwit in poedervorm is niet alleen een makkelijke en snelle manier om aan je eiwitten te komen, het wordt ook sneller in je lichaam opgenomen dan bijvoorbeeld eiwit uit vlees.

Wat is het juiste moment om een shake te nemen?
Het belangrijkste is dat je gedurende de hele dag zorgt dat je voldoende eet (4-6 eetmomenten per dag) en je hoeveelheid eiwitten netjes verdeeld over je maaltijden. Een leidraad…heb je 2-3 uur voor je training niets gegeten en ga je een krachttraining doen, drink dan een shake voor je training. Doe je aan duursport of heb je 2 uur voor je training nog gegeten, drink de shake dan na je workout. Daarnaast is het voor de duursporter belangrijk om de koolhydraatreserves aan te vullen. Dit kan door een banaan en havermout door de shake te mengen.

Met deze kennis op zak, besloot ik me ook te wagen aan de shakes. En net op dat moment kwam er een workout shake speciaal voor vrouwen op de markt. Fitshe!

  • 100% natuurlijk
  • verpakt in losse sachets
  • handig mee te nemen voor onderweg
  • 1 shake bevat precies genoeg proteïne en magnesium voor de vrouw
  • vanille, aardbei/banaan en chocola
  • Whey proteïne, kan direct na de training opgenomen worden in het lichaam

Kortom ideaal voor de drukke, actieve vrouw! Ik heb altijd een zakje in m’n tas zitten! Deze maand staan de producten van Fitshe! centraal bij Get Flexible. De prijs per sachet is € 3,50 (incl. btw.). Ben jij benieuwt naar deze shakes of wil je een bestelling plaatsen vraag ernaar bij jou trainer of stuur een mail naar nutrition@getflexible.nl.